80 jaar Vrijheid

We herdenken het einde van de Tweede Wereldoorlog 80 jaar geleden en vieren het herkrijgen van onze vrijheid. In Gelderland ligt de focus op de periode van september 2024 (Operation Market Garden 1944) tot en met augustus 2025 (einde Tweede Wereldoorlog 1945).

We slaan een brug tussen verleden en heden, in een tijd waarin duidelijk is dat vrijheid niet vanzelfsprekend is. Door te leren van het verleden, kunnen we het heden én de toekomst beter begrijpen. Samen herdenken, beseffen, beleven en vieren.

Programma gemeente Oude IJsselstreek

Het programma voor de gemeente Oude IJsselstreek wordt gevuld door de activiteiten in ieder dorp en of kern georganiseerd door diverse lokale groepen. Hier vindt de 4 mei herdenking rond 20:00 uur plaats en op 5 mei zijn hier de bevrijdingsfeesten/activiteiten. Afhankelijk van de plaats zijn er mogelijk nog meer activiteiten.

Binnen de gemeente Oude IJssel streek is er één plek waar de 500-600 burger- en militaire slachtoffers gevallen aan het einde van de 2e Wereld Oorlog in de Gemeente Oude IJsselstreek (de voormalige gemeenten Gendringen en Wisch) herdacht worden. Dit monument staat in het Gedenk- en Wandelpark ’t Olde Kerkhof, op de hoek van de Walseweg en de Wiekenseweg in Gendringen. De werkgroep OWNV (Opdat Wij Niet Vergeten) organiseert een jaarlijkse herdenking met lokaal (lees gemeentelijk) karakter in het weekend rondom 30 maart.

In de kroonjaren 2025 en 2030 organiseert de werkgroep OWNV ook activiteiten met een internationaal karakter. Naast de herdenking bij het moment, zijn er concerten met internationale gasten. Daar waar mogelijk is dit ook via de livestream te volgen. Deze activiteiten vinden plaats in de week dat de internationale gasten in Nederland zijn, dit is de periode voor of rond 4 en 5 mei.

Vlagprotocol 4 mei (burgers)

Op 4 mei hangen in Nederland de vlaggen halfstok als teken van eerbied en respect voor de oorlogsslachtoffers. Het nationaal Comité 4 en 5 mei roept alle inwoners op om op 4 mei de gehele dag de vlag halfstok te hangen (van zonsopgang tot zonsondergang). De vlag die gebruikt wordt, is de Nederlandse driekleur zonder wimpel.

Vlagprotocol 5 mei (burgers)

Op 5 mei mag de nationale vlag (zonder wimpel) van zonsopkomst tot zonsondergang in top. De vlag ’s nachts wel laten hangen? Dan is het goed gebruik de vlag te verlichten, waardoor de kleuren goed zichtbaar zijn.

Vlagprotocol 15 augustus (burgers)

Op 15 augustus wordt het officiële einde van de Tweede Wereldoorlog in het Koninkrijk der Nederlanden herdacht. De Nederlandse driekleur hangt op deze dag, zonder wimpel, in top (let op: niet halfstok). Wanneer 15 augustus op een zondag valt wordt de daaropvolgende dag gevlagd.

Vlagprotocol OWNV (verzoek aan inwoners)

OWNV ontvangt internationale gasten uit Canada en op die dagen word het door de gasten enorm gewaardeerd als zij hun vlag in onze gemeente zien hangen. Dank daar voor!

Activiteitenagenda:

Voor alle activiteiten verwijzen wij naar de activiteiten agenda van VVV Oude IJsselstreek en of de plaatselijke krant.